Afvallen met het Paleo dieet

Afvallen gaat niet vanzelf, het zal de nodige moeite kosten en het vergt veel zelfdiscipline. Maar wanneer jij op de juiste weg bent beland, dan is het noodzaak op de valkuilen te ontwijken. Het Paleo dieet kan daarbij helpen en op een gezonde manier de nodige kilo’s laten verdwijnen. Afvallen met het Paleo dieet is gezond en leidt tot snel resultaat. Start ten alle tijden door de goede en vooral gezonde keuzes te maken. Wanneer jij eenmaal bent gestart met het Paleo dieet, dan zal ook de gehele leefstijl veranderen op een positieve manier.

Allereerst zal het niet gemakkelijk zijn om te wennen aan deze manier van leven, maar dat is normaal. Doe goede research naar het Paleo dieet en lees dit artikel nauwkeurig door. Het is altijd handig om te weten waaraan gestart zal worden, dat maakt het Paleo dieet al gemakkelijker in de beginfase.

Wat is het Paleo dieet?

Paleo dieetWe gaan even terug in de tijd, naar de tijd waarin onze voorouders nog rondliepen op onze aardbol. Zij hadden namelijk een bepaalde manier van eten en laat dat nu net het Paleo dieet zijn. Onze voorouders kregen te eten, wat er voor handen was. Dan hebben wij het over het resultaat van de jacht en de natuur. Dit eetpatroon zal worden gebruikt bij het Paleo dieet. Het gaat voornamelijk om biologische producten, gezonde producten en zaden. Daarnaast moet er gedacht worden aan magere producten en natuurlijk vers eten. De gebruiker zal uitsluitend nog gezonde vetten binnenkrijgen.

Het gaat hier niet om een dieet, waarin er als een gek moet worden gelet op de hoeveelheid koolhydraten en calorieën die een mens binnen zal krijgen. Juist niet, het eetpatroon zal automatisch een positief effect hebben op het lichaam. Geen gestrest, gewoon gezonder eten en een betere leefstijl.

Strikt of los

Het Paleo dieet kan op twee manieren worden gevolgd. Er zijn bepaalde mensen die zich zo strikt als mogelijk aan het dieet houden. Dan zal er ten alle tijden op de puntjes gelet worden, op wat er binnenkomt. Dit is natuurlijk goed, maar loop niet hard van stapel. Ontloop de geraffineerde suikers en eet uitsluitend de producten die gezond, biologisch en mager zijn.

Maar er zijn ook personen die het Paleo dieet wat minder strikt volgen en wat losser in het dieet staan. Hoewel dit natuurlijk minder effectief is, kan het ook positieve effecten hebben. Je zult minder gestrest in het dieet staan, wat voor meer lichamelijke rust zorgt. En laten we eerlijk zijn, af en toe even wat anders eten, dat kan helemaal niet zoveel kwaad.

Historie van het Paleo dieet

De mens is door de jaren heen veranderd, dat komt mede door de grote veranderingen in onze wereld. Tienduizend jaar geleden kwamen er nieuwe producten op de markt, zoals granen en andere voedingsmiddelen. Het jagen kwam niet langer meer op de eerste plaats en er kwamen steeds meer boeren. Hoewel dit natuurlijk een mooie vooruitgang was, bleken onze lichamen helemaal niet aangepast. De suikers en het graan bleken een slecht effect te hebben op onze lichamen.

In het Paleo dieet gaan wij terug in de tijd en laten wij ons lichaam weer wennen aan de oude tijd. Er mag hier zeker gesproken worden van een succesvol en populair dieet. Wil je juist de nadruk leggen op het verlagen van de bloeddruk, probeer dan het Dash dieet eens uit.

Afvallen met een crash dieet

Als je het aan 100 mensen vraagt, zullen minstens 90 van hen zeggen dat ze zoeken naar een snelle manier van afvallen.

Maar is snel ook altijd goed?

Wie een snel dieet zoekt, komt vaak uit bij een crash dieet. Een crash dieet is een zeer ongezonde vorm van afvallen. In dit artikel bespreken we de nadelen van het crash dieet.

 

Voorbeelden van crash diëten

De term crash dieet is een verzamelnaam voor allerlei diëten die de volgende richtlijnen gemeen hebben:

  • Je kan er snel mee afvallen
  • Je verliest er tot wel 5 kilo per week mee
  • Je hoeft er niet voor te bewegen
  • Je moet er veel eten voor laten staan

Er zijn diverse crash diëten in de omloop. Vaak vind je ze op het internet of via social media. Veelal gaan ze ook van hand tot hand op elkaar over. Bekende voordelen van het crash dieet vind je hieronder.

 

Militair dieet

Het militair dieet wordt ook wel 3 dagen dieet genoemd. Gedurende 3 dagen eet je bijzonder weinig. Je krijgt nauwelijks voedingsstoffen binnen, wat erin resulteert dat je heel snel gewicht verliest. Na de 3 dagen mag je 4 dagen “normaal” eten.

Nadeel: Dit is erg ongezond. Je kan op deze manier veel gewicht verliezen, maar je lichaam zal toch op zoek moeten naar energie en je aanzetten om op die overige 4 dagen meer te gaan eten. Het keert zich dus tegen je.

 

Ziekenhuisdieet

De hoeveelheid calorieën die je als man (2.500) of vrouw (2.000) per dag mag worden gehalveerd in een ziekenhuisdieet. Je eet dus maar 1.250 of 1.000 calorieën. En dat is te weinig.

Nadeel: Je merkt dat je rusteloos wordt, je energie uit je wegvloeit en je eigenlijk niet lekker meer in je vel zit. Het ziekenhuisdieet kan ook tot psychische klachten leiden, omdat je er erg ongelukkig van wordt als je het te lang volgt.

 

10 dagen dieet

Zoals de naam al doet vermoeden eet je gedurende 10 dagen zeer laag in calorieën. Je eet soms nog geen 1.000 calorieën per dag, maar wel voeding die je een gevuld gevoel geeft. Het resultaat is dat je veel gewicht verliest.

Nadeel: 1.000 calorieën per dag is gewoonweg te weinig om normaal te kunnen functioneren. Mensen die ziek zijn eten misschien 1.000 calorieën per dag, maar voor iemand die af wil vallen en dus energie nodig heeft, zal dit niet gaan werken.

 

Algemene nadelen

Er zijn veel algemene nadelen te noemen aan crash diëten. Zo lijkt het misschien alsof je gewicht verliest, maar in feite verlies je spieren en vocht. Dat weegt veel en merk je dus op de weegschaal. Er verdwijnt lang niet zoveel vet als je had gehoopt.

Een crash dieet is een enorme aanslag op je lichaam. Mensen die gezond leven en misschien net iets te zwaar zijn, verknoeien hun hele lijf met een crash dieet. Spiermassa wordt aangetast, je vocht raakt uit balans en je lichaam moet ineens heel hard werken met veel minder energie.

Ongezonde situatie dus.

Een crash dieet kan tot snel resultaat op de weegschaal leiden, maar blijvend en gezond is het dus zeker niet.